Sista dagarna i Sydney

När semestern börjar lida mot sitt slut måste man passa på att bränna de sista resepengarna på kontot. Därför hyrde vi en fiskebåt tillsammans med Keyan, Meike och sju av deras vänner! Djuphavsfiske är inte alls som fiske med kastspö, reven är mycket längre och man låter ett sänke sjunka hela vägen till botten. När fisken sedan hugger, får man veva länge innan den når ytan! Vi var ute en dag när det var molnigt och regnet hängde i luften, men vi hade tur och kom undan med en liten regnskur. Vattnet var väldigt klart och in mot land såg vi en dubbel regnbåge, det var mycket vackert! Jag fångade åtta fiskar, varav tre var red snappers och två flatheads. Vad de andra tre fiskarna var har jag ingen aning om. På kvällen hade vi fisk-BBQ på takterrassen på Keyans pappas hotell. Takterrassen hade utsikt över Harbour Bridge och fisken smakade fantastiskt!

När man är i Sydney måste man passa på att åka till Blue Mountains regnskogsstigar och titta på vackra utsikter och vattenfall. Mycket till utsikter blev det inte denna gång, eftersom dimman låg tät och regnmolnen kom och gick. Regnet gjorde å andra sidan att vattenfallen var ovanligt livliga och dimman blev väldigt fin på bild.

På måndagen åkte vi på en surfutflykt då vi besökte en av södra Sydneys vackra stränder. Där surfade vi i fyra timmar med ett gäng andra turister och en trevlig instruktör från Nya Zeeland. Jag förbättrade mina surfskills betydligt och Helen lyckades surfa på en mer avancerad bräda. Dock blev vi båda överglänsta av surfinstruktören som surfade på huvudet...

Vårt sista äventyr i Sydney var att hoppa fallskärm i Wollongong, något jag aldrig hade föreställt mig att jag skulle våga, men alltid drömt om. Helen och jag bokade tandemhopp med instruktör och jag kände mig nöjd med att jag i alla fall inte behövde hoppa själv. Jag var väldigt nervös när vi kom upp i luften, men på något sätt släppte det när jag satt i flygplansdörren 14.000 fot över havet och från den stunden var det galet roligt! Efter fritt fall i 60 sekunder, fälldes fallskärmen ut och jag seglade runt över Sydneys långa stränder.

Det har varit en fantastisk semester och jag längtar redan tillbaka. Nu ska wombaten åter gå och lägga sig i sin lilla jordhåla, tills den återuppväcks nästa gång...

2011 i Sydney!

Nyårsafton firade jag och Helen vid Maquarie's Point där tjugotusen Sydneybor och turister hade samlats för att beskåda de legendariska fyrverkerierna. Första fyrverkerishowen var klockan 21:00 på kvällen och denna kunde vi bara skymta mellan träden, då det visade sig att vi hade inväntat fyrverkerierna på fel plats. Därför bestämde vi oss för att flytta ut till yttersta delen av udden, där folk stod packade som sillar. Efter tre timmars stående var man ganska mör i benen, men när fyrverkerierna väl kom igång vid tolvslaget, kändes det helt värt det. Det var fantastiska guldregn, stora röda bomber, hjärtformade fyrverkerier och som final föll ett fantastiskt vattenfall av guld från Harbour Bridge. Det hela var magiskt!

När vi ringt in det nya och ringt ut det gamla, var det dags att flytta hem till Keyan i Bondi Junction. Han och hans flickvän Meike bor i en fin lägenhet, nära till shopping och bara 10 minuter med buss till stadens centrum. 10 minuter åt andra hållet ligger Bondi och Bronte, Sydneys mest populära stränder. Vi blev så väl mottagna av Keyan och Meike att vi bestämde oss för att bjuda dem på svenska pannkakor till middag. Det blev mycket uppskattat!

Efter flytten åkte vi på en färjetur till Manly Beach där vi shoppade på mellandagsrean och besökte akvariet Oceanworld. Jag hittade några supersnygga klänningar som jag fick nästan gratis! På vägen till färjan passerade vi några gatumusicerande aboriginer. Jag gav dem det småskrammel jag hade i plånboken och blev genast signalerad att komma och spela med dem. Så nu har jag provat på aboriginsk folkmusik, det är något för cv:t!

Dagen efter besöket på Manly åkte vi förja till Taronga zoo, där vi såg söta koalor, wombater, näbbdjur, giraffer, krokodiler, emuer, gorillor, elefanter, snöleoparder, flodhästar... De hade verkligen ALLA djur! Favoritdjuret var ändå en liten koalaunge som var väldigt livlig och publikfriande. Han sprang runt, runt i hundraåttio och klättrade och klängde i träden. Visst är den söt?

Snart blir det djuphavsfiske, Blue Mountains, surfäventyr och fallskärmshoppning, så häng kvar!