Road Trip, del 2

Hej igen!

Nu är det dags att jag uppdaterar lite här på bloggen. Jag har gjort så mycket roligheter de senaste dagarna att jag inte haft en stund över för att skriva ner det. Först bodde vi i min lägenhet i Sydney några dagar som bl.a. innefattade surfing på Bondi, ett besök till Manly Beach och en heldag vid Blue Mountains. Det var väldigt tätt av flugor vid själva turiststråket i Blue Mountains, så vi tog oss besväret att leta upp en lite mer avskild del av nationalparken där det fanns ett jättevackert vattenfall.

Sedan bar det av ned mot Canberra, den stad i Australien som helt oförtjänt fått väldigt dåligt rykte. Alla jag har pratat med har sagt att Canberra är fruktansvärt tråkigt och att det inte finns något att göra, men jag håller faktiskt inte med. Vi gick på en jättefin konstutställning där de visade verk av bl.a. Monet, Munch och Warhol. Resten av dagen spenderade vi med att fika i parlamentshuset och se på stadens väldigt välplanerade och symmetriska arkitektur.

När vi lämnat Canberra bakom oss begav vi oss till Mount Kosciuszko som är det högsta berget på australiska fastlandet. Vi tog en långpromenad på runt 3-4 timmar upp till toppen där utsikten över dalen var helt obetalbar! Här och där låg stora snöpartier som skiftade i orange, eftersom det frusna vattnet är väldigt järnrikt. På det hela taget var det bland de finaste utsikter jag någonsin har sett. Tyvärr hade min kamera inget batteri, så jag får helt enkelt vänta tills jag får bilderna av Elin och Olof.

Efter bergsbestigningen begav vi oss till Melbourne, där Michael tog emot oss i lägenheten. Michael delar en lägenhet med Jocke som pluggar media på KTH och eftersom Jocke är ute och reser får vi låna hans del av lägenheten. Superschysst alltså!

Första dagen i Melbourne tog vi bilen och åkte ut till vingårdarna som omgärdar staden. Där provade vi de lokalt producerade vinerna. Efter många år av okunskap kom jag fram till att pinot noir, merlot och shiraz helt enkelt är namn på olika druvsorter och inte något mer mystiskt än så. Det känns ju bra. Nu förstår jag mig på viner. Efter vinprovningen åkte vi till ett djurskyddsområde där vi såg koalor, klappade känguru och försökte väcka en envist sovande wombat. När vi hade gett upp hoppet om att wombaten skulle vakna, begav vi oss till restaurangen Sky High som är belägen högt uppe på ett berg med utsikt över hela Melbourne. De serverade en utsökt middag, men det som imponerade mest var den storslagna utsikten. Tyvärr hade återigen mitt kamerabatteri dött, denna gång p.g.a. ett intensivt fotande av en söt koala. Så några bilder på solnedgången från Sky High blir det inte denna gången. Men här kommer bilder på en vingård och den poserande koalan.

Dagen efter detta tog vi bilen och körde längs Great Ocean Road, en lång kuststräcka med många vackra utsiktsplatser och världskända vyer. Längs vägen såg vi koalor sittande i eukalyptusträd och ett flertal kängurufarmar. Här ska ni få se ett par exempel av hur det ser ut längs Great Ocean Road.

Idag har vi gått runt i Melbournes mysiga köpkvarter och shoppat julklappar på Queen Victoria Market. Jag tänker inte säga vad jag köpte, det är ju julklappar... Vi ses snart allesammans!