Road Trip, del 1

Hejsan! Nu är jag, Elin och Olof tillbaka i Sydney efter att ha bilat en dryg vecka längs Queenslands kust. Vad gjorde vi då i Queensland undrar ni kanske nu. Första dagen åkte vi ut med en supersnabb motorbåt till Barriärrevet som ligger en bra bit utanför kusten. Där snorklade vi och jag kan säga att det var helt jämförbart med Egypten. I Röda havet är variationen större vad gäller fisksorter, men å andra sidan är fiskarna väldigt mycket större här. Jag såg ett par papegojfiskar som var omkring en meter långa och Olof såg en tvåmeters revhaj (som jag tyvärr missade). Under första snorklingsturen såg jag hela tre (3) sköldpaddor. Ganska ballt. Tyvärr kostade det skjortan att köpa undervattenskamera, så ni får helt enkelt ta mig på orden. Dagen därpå åkte vi till Port Douglas där det fanns fina palmer:


 

Sedan besökte vi Magnetic Island, där vi vandrade i regnskogen. Det var en väldigt trevlig promenad med fina utsikter och det bästa av allt var att jag hittade en koala som satt i ett eukalyptusträd. Titta vad fin!




Efter stora fiskar, koalor, palmer och regnskogar var det förstås dags för SAND. Därför åkte vi till Fraser Island, en helt gigantiskt stor sandlåda. Vi bokade en guidad tur, så vi blev runtskjutsade i en fyrhjulsdriven buss genom den täta regnskogen. Vi såg bl.a. en väldigt vacker sjö, ett gammalt skeppvrak och massor av regnskog. Det var en väldigt häftig känsla att åka buss på en strand, där vågorna titt som tätt stänkte upp i hjulhusen.

När Fraser Island var avverkat blev det långa bilresor med kortare pauser längs kusten. Igår såg vi delfiner vid Port Macquaire och tog en promenad längs kusten i Newcastle. Dock känns det bra att vara hemma i Sydney och få några nätters ordentlig sömn. Inget ont om vandrarhem, det är ett utmärkt sätt att få tak över huvudet. Dock är det en helt annan sak att ha sin egen säng och inte behöva flytta varje dag. Det var ett kort sammandrag av resan såhär långt. Hoppas ni har det fint därhemma!

Puss och kram!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Verkar ha varit en superresa, med många intryck. Men, som du skriver man behöver vara sig själv lite också och bara vara... Hoppas fortsättningen blir lika bra och att ni hinner slappa lite också på några balla ställen... Sug i dig nu.... och ha de så himla bra tills vi syns.

2009-11-29 @ 09:49:21
Postat av: helena

Du är söt!

Jag tycker det är bra att du kommer hem snart!

Nu:Julspel för femåringar!

Puss!

2009-12-03 @ 07:21:54
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag njuter till fullo av att backpacka runt, imorgon ska jag till Blue Mountains och sen bär det av till Camberra, Snowy Mountains och Melburne. Det ska bli superroligt!



Vi ses om två veckor! xxx

2009-12-03 @ 12:10:00
URL: http://wackywombat.blogg.se/
Postat av: Helena

När kommer del 2 upp? Här sitter man och väntar... ;) Nej jag är inte uppe bara för den skull utan också för att jag ska vara i västerhaningen 06.40 och gå luciatåg för en massa militärer...

Spännande!

2009-12-11 @ 05:39:07
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det låter roligt det där. Raka led och blanka midjeband! Nu kommer del två, puss!

2009-12-11 @ 10:02:36
URL: http://wackywombat.blogg.se/
Postat av: Helena

Gå in på msn =)

2009-12-11 @ 10:07:23
URL: http://schoolingbannerfish.blogg.se/
Postat av: Emelie

Okejdå! xxx

2009-12-11 @ 10:11:57
URL: http://wackywombat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0